TIP 2 voor betere managementinformatie: Usability design is een vak

Posted by Frits van Dijk on donderdag, 19 december 2013 in Corposcoop.nl

Veel managementinformatieprojecten leveren niet het gewenste resultaat. In een serie blogs geef ik een aantal tips om meer succes te behalen in uw project. Deze week tip 2

Usability design is een vak!
 
Informatie is meer dan een stapel indicatoren 
Voor een succesvol managementinformatieproject is een goede informatie-analyse een voorwaarde. Maar een goede analyse alleen levert geen bruikbaar rapport of dashboard op.
Vaak lukt het nog wel om te benoemen welke stuurinformatie nodig is.  En – hoewel dat niet altijd meevalt – met een goede analyse van de data en de vaardigheid om die data te transformeren tot informatie, is het ook nog wel mogelijk om de data om te zetten in de gevraagde indicatoren. Maar dat biedt nog geen garantie voor een goede rapportage.

Gebruikers zijn geen ontwerpers
Vaak gaat het mis in het ontwerp van het gewenste rapport. In een oprechte poging om de klant te behagen, proberen ontwerpers alle gevraagde functionaliteit in de rapporten te stoppen. Vaak leidt dat tot draken van producten. Gebruikers (dus ook managers) weten namelijk vaak heel goed te benoemen wat ze willen bereiken, maar ze zijn geen expert in het ontwerpen van rapporten.
Eindgebruikers een te grote stem geven in het ontwerp van het eindproduct, levert slechte producten op. Wie daarvan niet overtuigd is, kan eens een kijkje nemen bij de huizenbouw in België. (Ik wil daarmee overigens niet zeggen dat in Nederland alleen maar mooie huizen worden gebouwd, maar dit terzijde).

Tools helpen niet (altijd)
Helaas wordt het probleem verergerd door de tools die beschikbaar zijn voor rapportage en dashboarding. Die tools zitten vol met kinky graphics en de leveranciers laten niet na om alle mogelijkheden uitbundig voor het voetlicht te brengen. Daarmee inspireren ze informatievragers en informatiemakers: “Dat willen we ook!”
De toolbouwers zijn over het algemeen niet erg gefocust op de bruikbaarheid van informatie. En daarmee verergeren ze het probleem.

Slecht ontworpen rapporten
Het resultaat is onder andere:
–     mooie, maar onduidelijke graphics,
–     indicatoren zonder context,
–     gebrek aan samenhang,
–     nutteloze precisie,
–     verkeerd gekozen grafiek- of tabeltypen,
–     nadruk op bijzaken,
–     te veel of verkeerd gebruik van kleur

Usability design is een vak!
Usability design is een vak! Kennis van de gegevens uit uw organisatie en de vaardigheid om deze gegevens uit systemen te halen en te aggregeren zijn niet voldoende voor het maken van goede rapporten. Verdiep u in dit vak – of haal er een vakman bij!
 
Deze blog is een onderdeel van een serie. Eerder verscheen al:
 
In volgende blogs komen de volgende onderwerpen aan de orde: